måndag 13 februari 2017

13 egenskaper hos omtyckta ledare?

Ledare: behövs utseende & intelligens. Nej, 13 sociala egenskaper verkar räcka.

Denna artikel från Forbes är inspirerande och värd att översätta. Jag tar upp 6 av de 13 rubrikerna i detta kåseri:

Alltför många chefer faller för den felaktiga uppfattningen ​​att endast snygga, sociala och otroligt begåvade människor har ”naturliga” ledaregenskaper. Det är lätt att falla offer för denna missuppfattning, men i själva verket räcker emotionell intelligens (EQ).
I en studie utförd vid UCLA rankades över 500 adjektiv baserat på deras upplevda betydelse för en bra ledare. De topprankade orden hade ingenting att göra med medfödda egenskaper som utseende eller intelligens. I stället var de mest uppskattade adjektiven uppriktighet, öppenhet och förmåga att lyssna. Dessa adjektiv beskriver människor med sociala egenskaper, det som även kallas emotionell intelligens.

Här är de 13 egenskaper som rankas högst för en naturlig ledare:


Frågeställaren


Det största misstaget folk gör när det gäller att lyssna är att de är så fokuserade på vad de ska säga härnäst att de inte höra vad som sägs. Orden kommuniceras, men innebörden går förlorad.

Folk gillar att veta att du lyssnar, och något så enkelt som ett förtydligande fråga visar att du inte bara lyssnar, du bryr dig också om vad de säger. Du kommer att bli förvånad över hur mycket respekt och uppskattning du får bara genom att ställa frågor.

Teknikstress-avvisaren


Ingenting kan förstöra förtroendet så snabbt som när du ägnar mer fokus åt meddelanden på mobilen under ett personligt samtal. När du engagera sig i en konversation, fokusera all din energi på samtalet. Att indikera hur ett dött föremål som en mobil betyder mer än personen mitt emot är tyvärr allt vanligare i vårt IoT-samhälle.

Den naturliga


Att vara äkta och ärlig är att vara sympatisk. Ingen gillar en bluff. Människor dras till dem som är äkta, eftersom de vet att de kan lita på dem. Det är svårt att gilla någon när du inte vet vem de verkligen är och hur de verkligen känner.
Sympatiska människor vet ”vilka de är”. De är tillräckligt säkra för att vara bekväma i sin egen hud. Koncentrera dig på vad som driver dig och gör dig lycklig som en individ så blir du en mycket mer intressant person. Kom bara ihåg att inte pracka på andra din vision.

Den öppna


Om du vill vara sympatisk måste du vara öppen. Ingen vill ha en konversation med någon som redan har bildat sig en uppfattning och därmed slutat lyssna.
Ett öppet sinne är avgörande på arbetsplatser där framgång innebär tillgång till nya idéer. För att eliminera förutfattade meningar måste du se världen genom andras ögon. Detta kräver inte att du tror vad de tror eller tolererar kollegors beteende, det betyder helt enkelt att du sluta döma tillräckligt länge för att verkligen förstå andras visioner.

Uppmärksamhetssökaren


Människor har svårt för dem som desperat söker uppmärksamhet. Du behöver inte utveckla en stor, utåtriktad personlighet att vara sympatisk. Att bara vara vänlig och omtänksam är allt du behöver för att vinna människor. När du talar i en vänligt, säkert och koncist sätt kommer du att märka att människor är mycket mer uppmärksamma och lättare att övertyga än om du försöker att visa dem att du bestämmer. Folk hakar på din attityd och gör ytterst som du gör, inte som du säger.
När du blir uppmärksammad, till exempel när du belönas för en prestation, flytta fokus till alla de människor som arbetat hårt för att hjälpa dig att komma dit. Detta kan låta kliché, men om det är äkta så visar det faktum att man är uppmärksam på andra och uppskatta deras hjälp själva grundstenen för ett naturligt ledarskap.

Ombytlingen


Den sämsta ledaren är den som är överallt på samma gång. När människor närmar dig vill de veta vem de har att göra med och vilken typ av svar de kan förvänta sig. För att vara konsekvent måste du vara tillförlitlig, även när stressen går upp och ner. Om du inte tar dig tid kommer du inte heller att få tid, varken för dig själv eller andra.


(artikel översatt från Forbes )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

ISO-certifiering x 3 på ett enkelt sätt!

Är ni ett företag med fler än 10 anställda? Då bör ni - enligt Arbetsmiljölagen - ha en  SAM -process som snurrar internt.  Är ni ett företa...