Att lägga ansvar på det politiska etablissemanget för ett självmord i Krokom kan liknas vid Don Quijotes kamp mot väderkvarnar. Men det går inte att vända om då detta ytterst handlar om moral.
Lagar & regler ska skydda. Det är grunden för ett demokratiskt samhälle.
Läs de två föregående artiklarna 'Får man mobba ihjäl anställda?'samt 'Självmorden på grund av försämrade arbetsvillkor ökar' för att få koll. Kontentan förenklades så gott det gick och skickades till de som är ytterst ansvariga för arbetsmiljön för offentliganställda:
Lagar & regler ska skydda. Det är grunden för ett demokratiskt samhälle.
Läs de två föregående artiklarna 'Får man mobba ihjäl anställda?'samt 'Självmorden på grund av försämrade arbetsvillkor ökar' för att få koll. Kontentan förenklades så gott det gick och skickades till de som är ytterst ansvariga för arbetsmiljön för offentliganställda:
Skickat: den 8 december 2016 09:41
Till: 'riksdagsinformation@riksdagen.se'
Ämne: Samrådsunderlag. Att. Ylva Johansson & Margot Wallström
Till: 'riksdagsinformation@riksdagen.se'
Ämne: Samrådsunderlag. Att. Ylva Johansson & Margot Wallström
God
morgon:
Som
arbetsmiljöingenjör är jag en av alla dem som ser till att Sveriges landsting,
kommuner, förvaltningar och företag har god kännedom av hur vi följer lagar och
regler. Ni (minister Johansson & Wallström) är avsändare av En
arbetsmiljöstrategi för det moderna arbetslivet 2016-2020 .
Skriften
är en utmärkt vision. Jag måste dock blåsa i visslan för vissa praktiska
problem här nere på marknivå.
Problematik: Efter Hovrättens
friande utslag av Arbetsmiljöverkets Mål
nr B 2863-11, vållande till annans död, grovt brott (se mål nr.10) så har
vi följande systemfel:
1. Långtidssjukskrivning
p.g.a. psykisk ohälsa har ökat med runt 80% sedan 2010 (senaste källa 16-12-07:
Annika Strandhäll, socialförsäkringsminister)
2. Arbetsgivaransvarig (Riksdag) har lagt
fram bl.a. En
arbetsmiljöstrategi för det moderna arbetslivet 2016-2020. Det bör anses
som arbetsgivares handlingsplan.
3. Riksdag hänvisar i
visionen till Diskrimineringslagen
(2008:567). Ni hänvisar där till AV som tillsynsenhet (se 4.2.3 Psykosocial
arbetsmiljö).
4. Arbetsmiljöverket
är därmed den enhet som fått arbetsmiljöuppgiften. De följer dock främst AML
(Arbetsmiljölagen) med detaljerade föreskrifter, för denna risk specifikt AFS
2015:4.
5. Brott begås
(Krokomfallet, Mål nr B 2863-11, vållande till annans död, grovt brott (se mål
nr.10)). Fällande dom. Detta utom rimligt tvivel i Arbetsmiljödomstolen.
6. Brott överklagas
till Hovrätten (en annan enhet under Riksdag/Regering). De lutar sig mot
en tredje författningssamling, Medbestämmandelagen
(MBL, SFS 1976:580) och underliggande Kollektivavtal.
Samtliga frias utifrån denna författningssamling från brott.
7. Riksdag &
Regeringen (Arbetsgivare) har Högsta domstolen som ska hjälpa övriga
enheter (Arbetsmiljöverket, Hovrätten och Kommunen i detta fall) att definiera
lagen. De menar att prövning
inte är av vikt för rättstillämpningen och avslår därför att ge
support.
Åtgärdsförslag:
Arbetsgivaransvariga ledare (i detta fall minister Ylva Johansson samt Margot
Wallström) bör tillse att Högsta domstolen prövar mål nr B 2863-11 utifrån Svensk
författningssamling a.s.a.p. Målet är av yttersta vikt för
rättstillämpningen (som punkter ovan visar).
Här
på marknivå måste vi just nu förklara för arbetsgivare varför man får
1.000.000:- i böter för bristande försäkran av EG-direktiv, men blir ansvarsbefriad
om man genom oaktsamhet orsakar en anställds död.
Jag
företräder i detta ärende inte min arbetsgivare (Feelgood FHV) eller Arbetsmiljöverket.
Jag agerar dock visselblåsare för 3428 representanter från FHV
och andra rådgivande organ.
Med vänlig hälsning/
Daniel Bergström,
Arbetsmiljöingenjör
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar